Dieta bez laktozy – specjalnie dobrana dla Twojego zdrowia i potrzeb

28-03-2022
Diety
Bardzo często spotykana nietolerancja żywieniowa dotyczy produktów zawierających laktozę. Może objawić się już u niemowląt lub dopiero w dorosłym życiu. Wiele osób spożywa nabiał od dzieciństwa, jednak z czasem zauważa u siebie nieprzyjemne dolegliwości po jedzeniu. Podobne problemy może powodować także gluten. Dowiedz się, w jaki sposób dieta bez glutenu i laktozy może poprawić komfort Twojego życia.

Czym jest nietolerancja laktozy?

Laktoza to inaczej cukier mlekowy. Występuje we wszystkich produktach wytworzonych z mleka ssaków. Znajdziesz ją m.in. w:
  • mleku krowim i wszystkich napojach stworzonych z niego,
  • śmietanie,
  • maśle,
  • serach,
  • lodach.
Osoby z nietolerancją laktozy powinny także uważać na wszelkie kremowe sosy, purée ziemniaczane czy batony zbożowe. Do wytworzenia tych produktów spożywczych często używa się śmietany lub mleka. Nietolerancja laktozy jest spowodowana przez brak lub niedostateczną produkcję laktazy, enzymu, który pozwala na trawienie cukru mlecznego. Szacuje się, że co 4 dorosły Polak ma problemy żołądkowe po wypiciu mleka. Można wyróżnić następujące rodzaje niedoboru laktazy:
  • wrodzona – od urodzenia organizm nie produkuje laktazy i nie jest możliwe nawet częściowe strawienie produktów mlecznych,
  • pierwotna – w okresie dojrzewania naturalnie spada poziom produkcji enzymu, w miarę dorastania pojawiają się problemy z trawieniem laktozy,
  • wtórna – czasowe nietrawienie produktów mlecznych spowodowane chorobą lub farmakologią.
Należy pamiętać, że w przypadku wrodzonego niedoboru laktazy spożycie jakiegokolwiek produktu mlecznego może być groźne dla zdrowia. Dieta bez laktozy będzie odpowiednim rozwiązaniem. 

Jakie są objawy nietolerancji laktozy?

Zastanawiasz się, czy masz niedobór laktazy? Do charakterystycznych objawów nietolerancji laktozy można zaliczyć:
  • biegunkę,
  • wzdęcia,
  • nudności,
  • kolkę jelitową.
Jeśli Twoim problemem jest trawienie produktów mlecznych, podane symptomy zauważysz w ciągu pierwszych 2 godzin od posiłku. Na rynku są również dostępne testy tolerancji laktozy, które mogą rozwiać Twoje wątpliwości. Jeśli cierpisz na niedobór laktazy, dieta pudełkowa bez laktozy może być świetnym sposobem na wdrożenie nowych nawyków żywieniowych.

Jak wygląda dieta pudełkowa bez laktozy?

Catering dietetyczny bez laktozy to świetne rozwiązanie dla osób, które mają potwierdzony niedobór laktazy lub podejrzewają u siebie taki stan. Możesz ją zamówić także w wersji wegetariańskiej. W tej diecie nie znajdziesz śmietany, maślanki czy serów żółtych, ale to nie znaczy, że jest pozbawiona smaku. Posiłki, które tradycyjnie zawierają nabiał, są przygotowane z produktów bezlaktozowych lub wegańskich. Dzięki czemu nadal możesz cieszyć się swoimi ulubionymi daniami, a przy tym możesz liczyć na dobre samopoczucie po posiłku. Wybór cateringu dietetycznego ułatwia wyeliminowanie produktów, z których trawieniem masz problem. 

Gluten – nie dla każdego?

Oprócz problemów z trawieniem laktozy coraz więcej osób skarży się na dolegliwości trawienne powodowane glutenem. Czym jednak jest ta substancja? To białko charakterystyczne dla pszenicy, żyta i jęczmienia. Najczęściej towarzyszące objawy przy tej nietolerancji pokarmowej to:
  • biegunka,
  • wzdęcia,
  • senność,
  • nudności, 
  • bóle głowy,
  • pogorszenie samopoczucia.
W przypadku stwierdzenia faktycznej alergii na gluten, do symptomów można doliczyć: podrażnienie jamy ustnej, wysypkę, katar, a nawet problem z oddychaniem. Zatem to bardzo istotne, aby rozróżnić nietolerancję od alergii, gdyż w przypadku tej pierwszej po zjedzeniu produktu zbożowego wystąpią problemy trawienne, natomiast w tej drugiej może dojść do zagrożenia życia. Warto pamiętać, że nietolerancja glutenu towarzyszy również różnym chorobom, takim jak celiakia. W przypadku tego schorzenia często dochodzi także do niedoboru laktazy. Dlatego osobom zmagającym się z celiakią jest proponowana dieta bez glutenu i laktozy.

Dieta pudełkowa bez glutenu i laktozy – dlaczego warto?

W przypadku gdy nie tolerujesz w swojej diecie składników mlecznych oraz zawierających gluten, ułożenie odpowiedniego jadłospisu może być wyzwaniem. W takiej sytuacji catering dietetyczny może być świetnym sposobem na wprowadzenie optymalnego żywienia. Do zalet tego rozwiązania można zaliczyć:
  • pewność
Wybierając dietę od profesjonalistów z precyzyjnie określonymi wykluczeniami, możesz czuć się bezpiecznie. W jadłospisie znajdziesz tylko produkty spożywcze, które będą dobre dla Twojego organizmu. 
  • prawidłowo zbilansowany jadłospis
Dieta bez glutenu i laktozy wymaga dużej dyscypliny oraz precyzyjnego wyboru składników. Warto jednak pamiętać, że zjadane posiłki powinny jak najlepiej odżywiać organizm i dostarczać wszystkich cennych składników odżywczych, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania. Nasze diety są ułożone przez zawodowego dietetyka, dzięki czemu dania w cateringu są zdrowe.
  • doskonały smak
Restrykcyjna dieta wykluczająca wiele składników nadal może być smaczna! Jest to możliwe dzięki wiedzy doświadczonych kucharzy oraz użyciu produktów najwyższej jakości, które będą bezpieczne dla Ciebie. Zadbaj o siebie i wybierz catering dietetyczny odpowiedni dla Twoich potrzeb.  

© Healthy day. All right reserved.